Editura Sigma

Fenomenul Cangurul

La începutul anilor ‘80, Peter O’ Holloran, profesor de matematică și președinte al Asociației Matematicienilor din Canberra, Australia, a creat un nou concurs pentru elevi, bazat pe un set de probleme având răspunsuri cu alegere multiplă, corectat cu ajutorul calculatorului. Succesul acestui demers din Australia a fost imens, concursul devenind în scurt timp o competiție națională.
În 1991, doi profesori francezi, Andre Deledicq și Jean Pierre Boudine, au lansat concursul în Franţa, sub numele de KANGOUROU, în semn de respect faţă de prietenii lor australieni. La prima ediţie au participat 120 000 de elevi.
An de an, profesori din tot mai multe țări au aderat la principiile concursului Cangurul. În 1993, Ambasada Franţei şi Asociaţia Internaţională Kangourou sans Frontières au incredintat Editurii SIGMA organizarea concursului Cangurul in Romania. Organizația internațională Kangourou sans Frontières, care și-a asumat monitorizarea subiectelor de concurs, capătă an de an noi membri, astfel încât, în prezent, la Concursul Internațional de Matematică Aplicată Cangurul participă elevi din 88 de țări: Afghanistan, Albania, Arabia Saudită, Argentina, Armenia, Australia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Belgia, Bolivia, Bosnia și Herzțegovina, Brazilia, Bulgaria, Canada, Catalonia, Cehia, Cipru, Chile, China, Columbia, Coreea de Sud, Costa Rica, Croația, Danemarca, Ecuador, Egipt, Elveția, Estonia, Filipine, Finlanda, Franța, Georgia, Germania, Grecia, Hong Kong, India, Indonezia, Irak, Iran, Israel, Italia, Kazakhstan, Kirgizstan, Kosovo, Letonia, Liban, Lituania, Macedonia, Malaezia, Marea Britanie, Mexic, Mianmar, Mongolia, Mozambic, Nigeria, Norvegia, Noua Zeelandă, Olanda, Pakistan, Panama, Paraguay, Peru, Polonia, Portugalia, Puerto Rico, Republica Dominicană, Republica Moldova, România, Rusia, Serbia, Singapore, Slovacia, Slovenia, Spania, Statele Unite ale Americii, Suedia, Tajikistan, Tanzania, Thailanda, Tunisia, Turcia, Ucraina, Ungaria, Uruguai, Uzbekistan, Venezuela, Vietnam. Numărul elevilor participanți a depășit, anul trecut, 7 milioane. Așa stând lucrurile, putem afirma că jocul-concurs Cangurul a cucerit lumea.
De unde vine oare acest interes? Este un interes pentru matematică? Este un interes pentru competiție? Răspunsul pe care noi l-am găsit este acela că interesul manifestat de participanți este pentru învățare! De ce? Pentru că, participând la acest joc-concurs, elevii traversează o experiență în care se confruntă cu probleme interesante, „frumoase” – cum spun unii dintre ei, probleme „altfel decât la școală”, probleme care solicită gândirea liberă și imaginația, îmbogățind cunoaștera.
Cum se ajunge la astfel de probleme de matematică? In fiecare an, profesori din toate țările organizatoare vin cu propuneri de probleme excepționale, apoi se reunesc, discută propunerile cu mare atenție și, in final, selectează pentru concursul Cangurul din anul respectiv pe cele mai interesante, inedite, amuzante, cu caracter aplicativ, ținând cont și de echilibrarea a diferite niveluri de dificultate. Problemele Cangurul nu solicită elevilor memorarea unor algoritmi complicați de calcul, ci mai degrabă caută sa-i provoace să descopere singuri relația miraculoasă care există intre diverse informații, diverse domenii și realitatea înconjurătoare.
Concursul Internaţional Cangurul se adreseaza tuturor elevilor, de la clasa pregătitoare şi până la clasa a XII-a, nu numai celor cărora le place matematica în mod deosebit. Toți elevii pot să rezolve măcar o parte dintre problemele-surpriză ale acestui concurs. Cangurul verifică şi dezvoltă cunoştinţele, intuiţia, logica, gândirea aplicativă, curiozitatea, capacitatea de a selecta şi de a lua decizii. Apoi, competiția este una în care fiecare câștigă ceva, cel puțin cartea de concurs. Iar dacă scorul este bun, câștigul este mult mai mare – participarea în tabăra Cangurul, unde elevii „canguriști” se întâlnesc, fac schimb de idei și se confruntă amical cu ceilalți, în noi competiții prietenoase, în care ajung să se descopere pe sine și să lege prietenii de-o viață.
Interesul pentru învățare este susținut și de posibilitatea feedback-ului pe care îl oferă platforma de analiză a răspunsurilor. Pe platformă, după ce susține concursul, fiecare elev beneficiază în mod individual, de un feedback consistent. Astfel, în afară de aflarea punctajului total obținut, elevul are posibilitatea de a vedea la fiecare item ce a știut și ce a greșit. Mai mult, elevul poate face o a doua încercare și, cu această a doua șansă, primește felicitări dacă răspunsul este corect sau comentarii referitoare la natură greșelii făcute, în cazul răspunsului eronat. Software-ul folosit se bazează pe un sistem de analiză a greșelilor tipice. De asemenea, elevul are posibilitatea să solicite o indicație despre cum putea fi abordată problema. Ulterior, poate solicita și soluția cu explicații complete, dar numai după ce a încercat să rezolve cu propriile forțe.

Este important să avem în vedere faptul că locurile de muncă ale viitorului solicită creativitate (de vreme ce tot mai multe mecanisme avansate și roboți preiau munca repetitivă). Prin urmare, gândirea „în afara cutiei” și capacitățile de a vedea tiparele și a efectua transferuri devin caracteristici importante ale unei persoane de succes. În această filosofie, problemele Cangurul lansează provocări matematice cu impact în rezolvarea provocărilor întâmpinate în viata de zi cu zi. Aceste probleme sunt menite să dezvolte curiozitatea, interesul și disponibilitatea elevilor de a utiliza modalități matematice de gândire pentru a rezolva o serie de probleme în situații cotidiene, antrenament util și necesar în lumea de azi.In Romania, Editura Sigma și Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării in Educație (IDEE) au realizat concursuri Cangurul și pentru disciplinele Limba Romana, Limba Engleza, Limba Franceză, Științe. Concursurile Cangurul de limbi moderne și de științe sunt derulate de câțiva ani și în  Cipru, Bulgaria, Pakistan, Egipt, Republica Moldova și, sub alte denumiri, în multe alte țări.

http://www.aksf.org/history.xhtml